top of page

8 tips til køb af brugte cykler

Det er altid svært at købe noget, der kræver teknisk baggrundsviden. Vi har i denne guide forsøgt at være omfattende og skabe en forståelse, der ikke kræver teknisk indsigt. 

1. Mærker og brands

En given cykels mærke er af mindre betydning. Kigger du på cyklens 'brand' er der stor risiko for, at du gør dig forkerte formodninger. De fleste mærker har nemlig lavet både gode og dårlige cykler, og har eksisteret i mange årtier, og lavet nye modeller hvert eneste år. Modeller af svingende kvalitet. Det er også almindeligt, at et givent cykelmærke har solgt rettigheder til navnet. Således ser du i dag hæderkronede gamle cykelnavne fra starten af 1900-tallet være klistret på moderne cykler i fx Supermarkeder. To cykler med samme 'brand' kan således være vidt forskellige. 

Når du køber en brugt cykel bliver det meget hurtigt endnu mere aktuelt, at lukke øjnene for klistermærkerne på stellet.

1) Der kan være flere ejere, der havde cyklen før den blev kasseret, og den endte hos os. Det er ikke til at vide hvor godt disse personer passede på cyklen, eller hvilke elementer på cyklen de lavede om.

2) Og så får vi cyklen. Vi skifter dele, reparerer og laver om på cyklen efter hvad vi vurderer af bedst. I visse tilfælde er det eneste originale på cyklen altså stellet og klistermærkerne derpå, og den minder således meget lidt om den cykel der i sin tid rullede ud af fabrikken. 

"Jamen hvad pokker skal jeg så gå efter?" Læs videre og få svar

2. Udseende vs. kvalitet

Du skal naturligvis have en cykel du synes er pæn og lækker.  Du må imidlertid ikke tro, at der en sammenhæng mellem pletter, ridser, overflade-rust og så en given cykels kvalitet som køretøj. Og så er det faktisk lige meget om man man kvalitet mener holdbarhed eller køre-egenskaber. Spørg os i stedet om stand og kvalitet af bremser, gear, dæk osv på en given cykel, i stedet for at vurdere fx gearets holdbarhed udfra antallet af pletter på stellet. 

3. Størrelse er afgørende - For det meste

Mange af de mennesker, der har købt en cykel med en dårlig oplevelse til følge, har faktisk bare købt en cykel af den forkerte størrelse. Kvaliteten af en given cykel er naturligvis vigtig, men det er mindst lige så vigtigt at vi finder en cykel til dig, som passer dig i størrelsen. Det kan vi sagtens hjælpe med i butikken, og du kan læse vores størrelsesguide her.

4. Valg af gear

Vi møder mange der tror, at udvendige gear kræver meget mere vedligehold end indvendige gear. Det er imidlertid ikke så simpelt. Når du skal vælge gear, så er der primært to ting du skal være opmærksom på. 

Dine behov. Hvor langt skal du cykle og hvor ofte? Er der mange bakker eller meget vind? Udvendige gear er typisk hurtigere til at skifte, vejer mindre og indebærer mindre modstand. Generelt set, er udvendige gear mere effektive, men det kommer også meget an på hvilket system og hvilken opsætning der er tale om.

 

Udvendige gear findes i et enormt stor udvalg, og kan således være lidt svære at generalisere over. Men medmindre man gå ned i bunden af kvalitetspektret så er udvendige gear bedre og dyrere, mens indvendige gear er billigere, tungere og langsommere. Er dine cykelture typisk lange og fyldt med bakker og hård vind, så vælg udvendige gear. Er din ture ofte korte så indvendige gear.

 

Det sagt, så er det aller bedste typisk at du prøver cykler med hver sit type gear, sammenligner og vælger det du bedst kan lide!

Vedligehold. Den største faktor på dine vedligeholdelsesomkostninger er altid et spørgsmål om hvor mange km du kører på cyklen. Uanset geartypen. Vejret har også meget at skulle have sagt, ikke mindst hvis du parkerer cyklen udendørs. 

Udvendige gear er sandsynligvis mere sårbare overfor vejrets indvirkning, så parkerer du altid din cykel udendørs, så er er her et argument for indvendige gear - Eller kun 1 gear, ofte refereret til som singlespeed. Men parkerer du cyklen lidt beskyttet og husker at smøre kæden i ny og næ, så er dette ikke et nævneværdigt argument for hverken den ene eller anden geartype. 

Generelt set, kan du godt forvente et større behov for løbende justeringer, desto flere gear en given cykel har. Årsagen til at mange har dårlige oplevelser med udvendige gear, ligger ofte her.;. At man har købt en cykel med 28 gear - af meget lav kvalitet. Så får man et advanceret system, men i et kvalitetsniveau med de dårligste chancer for at leve op til de advancerede krav. Her er noget mere driftsikkert at have færre (udvendige) gear og af en lidt bedre kvalitet. 

Men som sagt - har du ikke behovet for de fordele et udvendigt gearsystem har, så køb en cykel med indvendige gear. Har du behovet for udvendige gear og pendler lidt langt, så skal vi nok sikre os at det også bliver driftsikkert. 

5. Valg af bremser

Bremser kan inddeles i 3 overordnede kategorier: Fælgbremser, indvendige bremser og skivebremser.

Fælgbremser har det til fælles, at de fungerer ved at en bremseklods klemmer på fælgen og dette skaber således bremseevne. Fordel er at disse ofte er billige, og at de har en kraftig bremseeffekt. Ulempen er, at de slider på din fælg og deres bremseevne er typisk forværret i regnvejr. 

Indvendige bremser er enten rullebremser eller tromlebremser, hvor selve den bremsende mekanisme er indkapslet. Fordelen ved disse er, at de kræver væsenligt mindre vedligehold end andre bremser og de hverken slider på fælge eller har et hyppigt behov for skift af bremseklodser. Ulempen er, at de er tungere og dyrere. De har også en mere blød bremseeffekt, hvilket kan være et problem hvis du godt kan lidt meget hårde opbremsninger. 

Skivebremser fungerer ved at bremseklodser klemmer på en skive der sidder på hjulet. Fordel ved disse er, at de har en uovertruffen bremseevne og både bremseklodser og bremseskiver holder meget længe. Deres bremseeffekt er også upåvirket af vejret. Ulempen er, at de ofte er dyrere og så er de noget mere sarte overfor alm. bybrug, især hvis du parkerer cyklen udenfor. Kommer der sod og partikler fra luften på selve bremseskiven og klodserne, så vil de have tendens til at hyle noget så voldsomt. Dette kan renses, men det kommer hurtigt igen hvis cyklen opholder sig meget i byrummet. Har du derimod en kælder at parkere i, er det et mindre problem, og visse skivebremser har også mindre tendens til at hyle end andre (siges det, vi har ikke kunnet påvise dette). 

6. Garanti og Service

Den rigtige cykel, i den rigtige størrelse til den rigtige pris er vigtigt. MEN cykler er ikke de mindst besværlige væsener, og bruger du cyklen, så får du brug for vedligehold. Det kan ikke undgås. Ligeledes kan alle produkter indeholde fejl og mangler. Derfor har det stor betydning hvor du vælger at købe din cykel. Det mener vi i hvert fald, og gør derfor meget ud af dette. 

Mange har prøvet at skulle kæmpe med reklamationssager og lange vente-tider, især hos lavpris-steder. Hvilket typisk også er en af grundene til, at de er så billige. Cykler købt privat erfx 100% uden nogen form for garanti eller produktansvar, og må således kaldes det mest risikofyldte, omend også det billigste. Det bør det i hvert fald være. Uanset ens valg, er det i hvert fald vigtigt at gøre sig klar hvad man ønsker, og hvad der følger med et givent købt. Vi har forsøgt at formalisere vores tilgang og beskrive det. Det kan du læse om her

7. Hold øje disse komponenter

Der er en række komponenter, der bare slides op når cyklen bruges. Køber du en cykel hvor alle disse dele er meget brugte, kan du altså godt forvente en lang række reparationer i en nær fremtid. Kører du kun få kilometer på din cykel, vil dette således være mindre væsentligt, end hvis du kører mange kilometer. Vær særlig opmærksom på nedenstående dele som typisk trænger til udskiftning på brugte cykler:

- Dæk

- Kæde

- Sadel

- Bremseklodser

- Gearkabler

- Bremsekabler

- Håndtag

8. Faldgruber
headbadges-aflang.jpg

Her kunne vi nok lave en meget lang liste, men vi holder os til værste faldgruber. 

Gennemtærende rust. Rust der bare ligger på overfladen er ikke noget problem, men stikker det dybt kan det forårsage brud, hvilket er temmelig problematisk hvis det er på stellet. 

Krankboks. Der sidder nogle lejer imellem de to pedalarme, og mange har måske hårdt om denne til tider dyre reparation. Det kan også være så svært, at mekanikere kan finde på at give op. Og uden fungerende kranklejer bliver det hurtigt umuligt at cykle på cyklen. 

Skævheder. Er hjul eller stel skæve, så kan det også blive en meget dyr affære og dette kan være svært at se uden de rette måleværktøjer. 

Gear og bremser. Hvis en cykel ikke skifter gear optimalt, eller ikke bremser ordentligt, så kan det være svært at vurdere omfanget hvis man ikke er fagmand. Der kan være tale om små billige justeringsopgaver men også om reparationer til flere tusinde kroner. 

bottom of page