OM BUDDHA BIKES

Buddha Bikes blev grundlagt i 2015 og er et sandt barn af den socialøkonomiske grundtanke: Uafhængig og bæredygtig forretning i skøn forening med en stærk miljøindsats og et rummeligt uddannelsesmiljø for udsatte unge. Og så skal det være et fantastisk sted at være, uanset om man er ansat, i praktik, på besøg eller kunde.

 

Idéen opstod i et nexus af den store efterspørgsel efter brugte cykler, et stigende antal individer der efterlades i samfundets udenforskab og en meget miljøskadelig brug-og-smid-væk-kultur. Løsningen var et stort og kvalificeret cykelværksted, der skaber genbrugte cykler og sælger dem så billigt som muligt til de mange glade cyklister, der gerne vil tage et miljøbevidst valg.

 

Navnet Buddha Bikes blev født ud af ordspil omkring ’reinkarnation’ og ’god karma’, som vi selv syntes var fantastisk sjovt. Der er altså ikke noget religiøst over os, men vi tror på cyklers og menneskers genfødsel i overført betydning og et samfund, der giver igen.

QUICK FACTS

Buddha Bikes er en en del af Socialøkonomisk Cykelkompagni, som er en socialøkonomisk virksomhed, hvilket du kan læse om her.

 

Vi er imod social og miljømæssig brug-og-smid-væk-kultur, og derfor reinkarnerer vi brugte cykler og uddanner udsatte unge til dygtige cykelmekanikere. Læs mere om vores baggrund og værdier her.

 

Find vores adresse og åbningstider her.

Se, hvor vi får alle vores cykler fra her.

 

Og her kan du se, hvem vi er.

Buddha Bikes startede helt fra bunden, og de første 18 måneder gik med langsomt at opbygge vores værksted, indrette vores butik, samle et fænomenalt hold og fortælle alle, hvorfor vores brugte cykler er så fantastiske.

Hvordan kan vi mindske miljøbelastningen?

Der er forskellige tal på, hvor meget CO2 det kræver at bygge en cykel, og cykler er som bekendt ikke en helt uniform størrelse. Vi har et tal, der siger, at miljøet udsættes for en belastning på 223 CO2-ækvivalenter for produktion og transport af en almindelig gadecykel. En dansker udleder cirka 17 tons CO2-ækvivalenter om året alt inkluderet.

Antal importerede cykler til Danmark de sidste 10 år ifølge Danmarks Statistik

 

2008                    603.071

2009                    603.932

2010                    513.670

2011                    475.979

2012                    502.760

2013                    478.537

2014                    460.910

2015                    422.421

2016                    460.307

... i gennemsnit mere end 500.000 nye cykler pr. år.

Ifølge Danmarks Statistik importerer vi i gennemsnit mere end 500.000 cykler om året, hvilket svarer til over 100.000.000 kg CO2 eller over 6.000 danskeres årlige belastning. Vi så således, at vi kunne gøre en forskel for miljøet, hvis vi kunne overtale en masse cyklister til at købe brugte og lokalproducerede cykler, frem for at øge importen af fabriksproducerede cykler fra Asien.

 

I vinteren 2016/2017 fik vi en ny idé. Der er jo også mange mennesker, der insisterer på at købe en ny cykel, fordi de gerne vil have en lækker oplevelse ved at køre til arbejde og i skole osv. Det er ikke svært at forstå, så vi begyndte at udvikle det, vi senere døbte Originals-cyklerne. Vi istandsatte og omlakerede brugte cykelstel og udstyrede dem med udvalgte kvalitetskomponenter. Resultatet blev essentielt en ny cykel, bedre end de fleste på det danske marked, men lokalproduceret og en stor CO2-reduktion, da langt størstedelen af miljøbelastningen kommer fra produktion af nye stel. 

Inklusion, rummelighed, udsatte unge og andre buzzwords

En vigtig komponent i vores eksistensberettigelse var også, at Buddha Bikes skulle bruges til at uddanne de mange gode, unge mennesker, der er fyldt med potentiale, men som ikke altid kan komme ud af de sociale systemer, der i øvrigt er under stigende pres. Et cykelværksted kan være

meget rummeligt og fleksibelt, og i samarbejde med Teknisk Skole var det muligt at skabe elevpladser under mesterlæreordningen. Det betød, at vi kunne give udsatte unge en god og velanset uddannelse, de kan bruge resten af livet. Med hjælp og vejledning fra Askovfonden og elevernes egne kommuner skal vi nok få skabt nogle dygtige lærlinge, der måske ellers ville have svært ved at komme ud af sociale systemer og overførselsindkomst. Om det gælder gammelt jern eller seje, unge mennesker, er vi ikke meget for at lade noget eller nogen gå til spilde. 

 

Fremad

I 2015 lavede vi 584 cykler, og i 2016 var vi oppe på 1098. Vi håber at fortsætte denne trend, og konstant have mere at lave, overtale flere cyklister til at købe brugt i stedet for nyt, og fortsat skabe flere og flere forløb og uddannelser. Vi ved ikke, hvad fremtiden bringer, så skulle du have et forslag til et spændende projekt, vil vi meget gerne høre fra dig på info@buddhabikes.dk

 

Buddha Bikes er en del af Socialøkonomisk Cykelkompagni og søstervirksomhed til både Cykelven og Donkey Republic.

Åbningstider

Mandag: 8.00 - 17.30

Tirsdag: 8.00 - 17.30

Onsdag: 8.00 - 17.30

Torsdag: 8.00 - 17.30

Fredag: 8.00 - 16.00

Lørdag: 10.00 - 16.00

 

Helligdage: Lukket

Grundlovsdag: Åben

1. maj: Åbent til kl 12

Juleferie: 21/12 - 2/1-2019

Begge dage inklusiv

Adresse

Buddha Bikes

Emblasgade 175

2100 København Ø

FIND PÅ GOOGLE MAPS

 

info@buddhabikes.dk

Tlf. 5387 2002

 

Find os her

Mere info

  • Facebook Basic Square
  • Instagram Social Icon